Posedlí Dakarem a rozhovor s Martinem Macíkem jr.

V průběhu povinné zimní přestávky jsem pro Vás hledal opět nějakou zajímavost. Narazil jsem přitom na akci s názvem POSEDLÍ DAKAREM a samotný název mě zaujal natolik, že jsem zjišťoval více. Zjistil jsem že se jedná o soubor 14 besed, které během února probíhali v různých městech naší republiky. Měl jsem štěstí a podařilo se mi zakoupit ještě vstupenku na besedu v Opavě. Hlavními aktéry byli Martin Macík jr. a Jan Brabec z Big Shock racing teamu, který se účastní slavné Rally Dakar. Během besedy trvající 3 hodiny jsem pochopil celý název akce, protože celý závod je opravdu tak náročný, že člověk musí být asi vážně trochu „posedlý“ aby toto absolvoval. Zároveň si návštěvníci užili i spoustu zábavy při vyprávění zajímavých historek obou zúčastněných. Martinovo počínání na Dakaru 2019 mě velmi oslovilo takže jsem ho po skončení této maratonské soutěže  požádal o rozhovor.

Zdravím Martine, mohl byste se na začátek čtenářům trochu představit?

Mé jméno je Martin Macík Jr. Junior proto, že můj táta, který také jezdíval Dakar, se jmenuje stejně. Už mám za sebou 7 Dakarů a nejlépe jsem se zatím umístil na 5. místě, loni na Dakaru 2018. Co vám mám o sobě říci? Tento rok mi bude 30 let a závodění je pro mě momentálně na prvním místě, v minulém roce se ze mě stal profík. Nicméně zvládám k tomu ještě podnikat s tátou, mám na starosti pár e-shopů a dalších projektů v rámci Evropy.

Kdy a co Vás vedlo k rozhodnutí vstoupit do světa automobilových závodů?

Rodina a styl našeho života. Okolo motorek jsem se motal od 6 let, táta v tu dobu jezdil tzv. off-roady po celé ČR a já byl neustále s ním. Pak si řekl, že pojede Dakar, a začala se psát historie Macíků v nejnáročnějším motoristickém závodu na světě. Už je to 17 let. Já jsem pokračoval v rodinné tradici, postupně se posouváme vpřed, zrychlujeme, stavíme vlastní závodní stroje, pomáháme i dalším jezdcům startovat v Dakaru.

S jakým autem závodíte a co Vás vedlo k výběru tohoto konkrétního vozu a značky?

Závodím v kategorii kamionů s LIAZem. S touto značkou má ale vůz společnou pouze kabinu (zvenku). Jinak je to auto, které kompletně vzniklo v našem vývoji, resp. mého táty. Pokud se nepletu, Franta, jak kamionu říkáme, je už 10. generace pocházející z našich dílen. Kamiony se staví a vyvíjejí prakticky neustále. Momentálně je Franta poháněn motorem Iveco o objemu 13 litrů, výkon je okolo 1100 koní a krouťák kolem 4500 Nm. Spotřeba skoro 200 na 100 a váha min. povolená 8500 kg. Převodovka 16stupňová ZF manuální. Parametrů je spousta, ale toto je takový základ.

Svému autu přezdíváte Franta, jak tato přezdívka vznikla?

Jednou takhle o víkendu odpoledne, když jsme se sešli s tátou u nás na dílnách. Každé auto u nás je nějak označené, abychom o něm mohli mluvit a vědělo se kam co patří. Většina závodníků si auta pojmenovává různými drsnými, většinou cizími, názvy. I když mám angličtinu rád, reprezentuji ČR, a tak jsme začali přemýšlet nad jménem. A za chvilku byl Franta na světě. Momentálně se mi staví další kamion, který bude zase o generaci dále, a bude to Karel.

Účastníte se pouze Rally Dakar nebo v průběhu roku jedete ještě jiné závody?

Pokud chcete být rychlejší a zdokonalovat se každý rok, musíte co nejvíce jezdit a k tomu jsou nejlepší další závody. Takže ano, jezdíme trénovat do Tuniska, závodit do Maroka, Španělska nebo třeba do Polska.

I když věřím, že lidé určitě sledovali vaše počínání na Dakaru, mohl byste ve zkratce říct, jakých jste dosáhli výsledků v tomto ročníku?

Tento rok jsme začali pěkně zvolna a vše vycházelo, postupně jsme se dostali až na 3. místo v celkovém pořadí, to se psala půlka závodu. Bohužel v 5. etapě jsme na trati přehlédli menší schod (asi 4 metry), který nebyl značený v roadbooku, a utrhli jsme pravé přední kolo. Po velkém úsilí se nám ho podařilo opravit a dostat se do cíle etapy. Ale museli jsem minout pár kontrolních bodů ve velkých dunách, protože jsme měli náhon pouze na zadní nápravě. Následně nám organizátor po podivné změně názorů nedovolil pokračovat v hlavním závodu, ale mohli jsme jet dál v tzv. half-marathonu, který se jel právě ve druhé půlce závodu. Tam nám nikdo z kamionů nestačil a dojeli jsme celkově na 2. místě za osobním automobilem značky MINI.

Co vás teď během roku čeká, než se pojede další rally, které se určitě budete chtít opět zúčastnit?

Do dubna máme co dělat. Dokončujeme úspěšnou sezónu, jeden projekt navazuje na druhý. Nejvíc nás zaměstnává šňůra besed Posedlí Dakarem, které pořádám po celé ČR v kinech CineStar. Kompletně všechny besedy jsou beznadějně vyprodané už od začátku Dakaru. Je neuvěřitelné, jak nás naši fanoušci podporují, jaký je o Dakar zájem. Na konci února se nám vrátí technika z Jižní Ameriky a já se pustím do tréninků s fanoušky, kteří si pořídili jízdu s mojí maličkostí jako adrenalinový zážitek nebo dárek. Snad zbyde čas i na trochu relaxu. A brzy naváží další závody.

Mohou se s Vámi lidé někde potkat nebo vidět Vás a Frantu v akci?

Možností je hned několik. Jak jsem psal výše, fanoušci se mohou se mnou svézt v závodním kamionu v Sedlčanské kotlině, při té příležitosti si prohlédnou, jak vše funguje, podívají se z blízka na Frantu, popovídáme si o všem, co je zajímá (více info na www.martinmacik.cz) Také se ukážeme na akcích jako je např. Dakarské setkání v České Lípě na Autodromu Sosnová. Kdokoliv s námi také může vyrazit do Tuniska na náš pouštní trénink. Je toho vážně hodně, důležité je sledovat naše sociální sítě, kde s předstihem o všech akcích informujeme.

Děkuji mockrát Martinovi za poskytnutý rozhovor a těším se třeba někdy zase na setkání u dalšího rozhovoru nebo na nějaké akci. Zároveň chci poděkovat za poskytnuté fotografie.

« 1 z 2 »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.