Středa, 21 února, 2024
Dakar

Big Shock! Racing na Dakar 2022 se dvěma speciály. Kdo pojede s čím?

Jak jste se mohli dočíst v dílnách MM Technology v Sedlčanech kde sídlí tým Big Shock! Racing letos vznikl nový dakarský speciál který nese týmové označení Arnošt. Tento nový stroj se hned dostal do ostrého a náročného testu když s ním posádka ve složení pilot Martin Macík navigátor František Tomášek a palubní mechanik David Švanda vyrazili na Rallye du Maroc aby zjistili co Arnošt dovede. A výsledky nebyly vůbec špatné. Sice posádka závod nedokončila ale i tak najela spoustu cenných kilometrů a nasbírala spoustu dat. Stinnou stránkou však bylo, že po závodě v Maroku byl Martin Macík postaven před těžké rozhodování. To spočívalo v tom, že měl vybrat, s jakým kamionem pojede nadcházející Dakar 2022. Bude to již prověřený a ostřílený Karel anebo nováček Arnošt.

Po dlouhém rozhodování byl vybrán osvědčený Karel, závodní kamion Iveco Powerstar, se kterým už absolvoval dva předchozí Dakary a vybojovali společně 5. a 4. místo. „Nebylo to vůbec snadné rozseknout. Po Maroku bylo vybírání ještě náročnější. Nakonec je to víc pocitové než rozumové rozhodnutí. Myslím, že se nedá říct, že jedno auto je lepší než druhé. Obě jedou kudlu, obě mají něco do sebe. Ale Karel si zaslouží, aby s námi projel ještě jedem Dakar. Jsme už sžití a do třetice si to společně užijeme ve vší parádě,“ vysvětluje pilot Martin Macík.

Jak už jsme zmínili hlavním cílem letošní Rallye du Maroc  bylo otestovat Arnošta, nový kamion, postavený týmem sedlčanských mechaniků MM Technology podle vývoje Martina Macíka staršího. Speciál byl dokončen jen pár dní před odjezdem na marocký závod, kde prošel náročným testem. „Arnošta jsme otestovali perfektně. Proto jsme tam jeli. Úplně nové auto jsme vytáhly na druhý nejextrémnější závod sezóny. Některé z etap letos byly dokonce drsnější než samotný Dakar. Víme teď vše, co jsme potřebovali zjistit. Kluci mechanici už na Arnoštovi znova pracují podle přesného plánu,“ popisuje Martin Macík starší. A dodává, že všechny části, které zůstaly nezměněné z předešlého vývoje (z Karla) fungovaly tak, jak je tým zvyklý. V rámci nových úprav se projevily zejména očekávané slabiny. Nevydržela provizorní nádrž, kterou měl kamion jen dočasně. Nová už čeká v sedlčanské dílně. Ladit se dál bude i podvozek. Ten projde ještě dalším testem. A řeší se také další dílčí úpravy. „Já jsem po Rallye du Maroc spokojený. Mechanici mají, co potřebují. Skvěle jsme si zajezdili. František si osvěžil navigaci. A 3. místo, které jsme i přes velké penalizace za nedojetí etapy nakonec získali, je spíš třešničkou na dortu. Závod byl pro všechny náročný. Ale hodně nám dal,“ popisuje Martin Macík.

Nyní čeká celý tým finální fáze technických příprav na Dakar 2022. Nový Arnošt prochází naplánovanými úpravami. Osvědčený Karel podstupuje pravidelnou údržbu. Jako každý rok před Dakarem se auto rozebere do nejmenších součástek, každou z nich mechanici projdou, zkontrolují, vymění, zavaří, nastříkají, dají nové šrouby, dotáhnou… A montovat budou také upravené a posílené spojovačky, které právě úspěšně prošly testy v Maroku. „Počítáme, že zhruba za 2 týdny bude Karel kompletně připravený na Dakar 2022,“ říká palubní mechanik David Švanda. Tým současně rozšiřuje i svou flotilu asistenčních dakarských vozů.

Určitě vás napadla otázka, proč tým chystá nové asistenční vozy. Odpověď je jednoduchá. Nový speciál přece nemůže zůstat v garáži a tak se přání fanoušků stává skutečností. Letos pojede tým Big Shock! Racing Rallye Dakar se dvěma speciály. Dopomohlo k tomu i letošní 4. místo v celkové klasifikaci a tři vyhrané etapy. Takže je na čase představit si posádky. Jak už jsme zmínili s Karlem pojede pilot Martin Macík navigovaný Františkem Tomáškem a technickou podporu na palubě bude zajišťovat David Švanda. Do kabiny Arnošta usedne posádka ve složení pilot Martin Šoltys s navigátorem Romanem Krejčím a servisním technikem Jakubem Jiřincem.

„S Martinem Šoltysem se máme rádi, jsme v kontaktu, pravidelně se potkáváme na závodech. Martin má spoustu zkušeností, sedli jsme si a povedlo se nám najít společnou cestu. On sám si pak vybral Jakuba Jiřince, se kterým spolupracuje. A při hledání navigátora nás šťastné okolnosti dovedly za Romanem Krejčím. Za mě super sestava. Kluky jsme rádi přivítali v týmu a věřím, že nám to dobře pojede,“ říká šéf týmu Martin Macík starší. Dva vyladěné speciály, postavené v sedlčanských dílnách mechanickým týmem MM Technology podle vývoje Martina Macíka staršího, se budou na trati dalšího ročníku Rallye Dakar vzájemně podporovat. „Mít v závodě dva kamiony je určitě výhoda. Pokud půjde vše podle plánu, já i Martin se budeme snažit jet co nejvíce vpředu a současně být vzájemně na dohled. Budeme o sobě vědět, budeme si pomáhat. Když se na trati cokoliv stane, zastavíme, vytáhneme se z duny, pomůžeme si s opravou, podělíme se o díly nebo pneumatiky,“ říká Martin Macík. Obě posádky ještě před Dakarem plánují i společné tréninkové jízdy. Palubní mechanik Jakub Jiřinec už také zapadl do party v sedlčanských dílnách, kde tráví dlouhé dny, aby nový vůz dobře poznal a dokázal si na trati poradit s opravami.

Členové posádky Martina Macíka ve stejné sestavě pojedou už třetí společný Dakar. Tomášek bude Macíka navigovat posedmé. Dobře se znají, a každý ví, co může od spolujezdců očekávat. Martin Šoltys s Romanem Krejčím a Jakubem Jiřincem se zatím úspěšně sžívají. „Máme za sebou první společné setkání naší posádky. A myslím, že spolupráce bude dobrá. Jsem rád, že do toho Roman Krejčí jde s námi. Má z Dakaru zkušenosti. Na motorce jel v kategorii bez asistence, takže ho jen tak něco nerozhodí a věřím, že s navigací v kamionu nebude mít problém,“ říká Martin Šoltys, který se na Dakar vydá už popáté. Roman Krejčí se v lednu postaví na svůj 3. dakarský start. Vyrovnaný a přátelský závodník, který je pověstný svou ochotou pomoci ostatním, bude pro sestavu v kabině jistě cennou oporu. Do tajů navigace kamionů ho bude zasvěcovat František Tomášek. Noví členové týmu se v tuto chvíli nejvíc těší, až poprvé vyzkouší nový speciál. „Ještě jsme se nesvezli. Vše je čerstvé. Arnošta jsme zatím viděli jen v dílnách. Počkáme, až kluci v Sedlčanech auto upraví po návratu z Rallye du Maroc. Pak začneme trénovat. Jsem zvědavý na auto s čumákem, bude to změna. Ale věřím, že Martin kamion v Maroku otestoval dobře, všechno bude fungovat a nové úpravy se na Dakaru osvědčí,“ říká Martin Šoltys.

S rozšířením závodního týmu souvisí i posílení servisního zázemí. Tým Big Shock! Racing proto vyšle na příští Dakar i nová doprovodná vozidla a rozroste se také parta mechaniků, kteří budou technický servis zajišťovat. Týmy by měly podle předběžných zpráv své závodní o doprovodné vozy odevzdat pořadatelům v Marseille, odkud poplují trajektem do Saúdské Arábie, na přelomu listopadu a prosince. Do té doby musí mechanici stihnout techniku perfektně připravit.