Úterý, 23 července, 2024
Dakar

Předposlední etapa náročná ale s posunem v pořadí

Dnes se posádka žlutého speciálu Iveco přezdívaného Karel vypravila do předposlední etapy letošního ročníku rallye Dakar. Ta měřila celkem 598 km a rychlostní zkouška měřila 464 km. Původní délka měla být 511 km, ale došlo ke zkrácení z důvodu zatopení části území. Tyto odpuštěné kilometry však neměnili nic na faktu, že i když šlo od předposlední etapu tak byla velmi náročná. Dnes posádka ve složení pilot Martin Macík navigátor František Tomášek a palubní mechanik David Švanda opět po včerejším vítězství otevírala trať a v úvodu opět zdatně hájila první příčku. Během etapy však došlo k několika technickým komplikacím, které měli za následek mírný propad pořadím. I přesto však sedlčanští bojovníci dokončili etapu na výborném 6. místě ale zaznamenali posun na čtvrtou pozici v celkovém hodnocení. Na vedoucího Sotnikova s Kamazem tak před závěrem ztrácejí 01H 47′ 48“ a od třetího jedoucího Mardeeva s dalším Kamazem je dělí 00H 38′ 00“

Jak už jsme zmínili čekala dnes na dakarské závodníky jedna z nejnáročnějších etap, posádka týmu Big Shock! Racing však na start nastoupila plná sil a elánu podpořena dvěma skvělými výsledky z uplynulých dnů. Závodníci se mohli těšit na slušnou porci náročné a hodně tvrdé trati. Kameny, skály, a v závěru zpestření v podobě více než 100 km dun velikosti 2 i 3. Jen málokdo byl na pochybách, že je tu den, kdy se na Dakaru bude rozhodovat. A žlutý kamion v první třetině rychlostní zkoušky opět udával tempo. Pak ale pár odražených kamenů posádce značně zkomplikovalo jízdu. „Byl to nervák. Ale radost převládá. Každopádně jedna z nejtěžších etap, Dakárek. Na neutralizaci jsme zjistili, že v řečišti nám kámen odstřelil čidlo na diferáku a současně šroub s olejem. To jsme dali dohromady a jelo se dál. Pak přišla pneumatika, opraveno. Letíme až do dun, ty jsou brutálně složité, zvláštně nafoukané, plné kamení. Utrhli jsme hadici na brzdách, takže nebrzdíme. Jak jsme ty duny pálili bez brzd, praskla spojovačka. Máme kola do véčka. Pak jeden z šutrů utrhl čidlo na převodovce a ta se hodila do nouzového režimu. Tím pádem jsme posledních 40 km dojížděli na trojku. A to nevydržel řemen. Ale jsme tady. Jsme 4. celkově. A kluci mechanici mají zase o zábavu postaráno a můj velký respekt,“ líčí Martin Macík.

Dle výčtu poškození se dá předpokládat, že dnes mechanici týmu Big Shock! Racing stráví s Karlem další bezesnou dakarskou noc, aby jej připravili na zítřejší poslední etapu. Vědí, že nad ránem si zase plácnou a s klidným svědomím vůz předají posádce, která má jasnou taktiku. „Furt plnej! A pokusit se krátit náskok posádek před námi. Zároveň ale dál platí, že jedeme hlavou, nejdeme přes hranu. Chceme dojet zdraví,“ říká Martin Macík, který si se svými spolujezdci letos poprvé vyzkoušel, jak se otvírá trať. „Užitečné je, že startuješ po dvou minutách, ale stejně jsou před tebou auta a motorky, které práší, a které musíš předjíždět. Zároveň před sebou nemáš stopy, takže je potřeba víc navigovat,“ říká František Tomášek. Mechanik David Švanda má z celé posádky asi největší spánkový deficit, a navíc prst otlačený z neustálého dofukování pneumatik. „Dávám Martinovi do gum vyšší tlaky, abychom neudělali pneumatiku. Pak je jízda samozřejmě o něco tvrdší, ale my to zvládneme, Karel většinou taky a nemusí se zbytečně zastavovat,“ směje se palubní mechanik Švanda. Každopádně, posádka si závod dál užívá a s tratí je spokojená. Dočkala se obtížného Dakaru, který jí vyhovuje. „Trať je super. Je extrémně náročná, tvrdá, občas rychlá, občas technická. V každé etapě se vystřídá několik povrchů, kterým musíš přizpůsobit styl jízdy. Děláš to nejlepší, co umíš, a prostě letíš dál, jak to jde,“ zakončuje Macík.

Další informace můžete získávat zde

http://www.facebook.com/bigshockracing

https://www.facebook.com/martinmacikjr

www.bigshockracing.cz

Galerie obsahuje fotky z dneška a to co se do reportu nedostalo včera

A nechybí ani každodenní videa

https://www.facebook.com/martinmacikjr/videos/450792525941532