Úterý, 21 května, 2024
Dakar

8. etapa jako druhá polovina maratonske

Dnes se posádka žlutého speciálu Iveco ve složení Martin Macík navigátor František Tomášek a palubní mechanik David Švanda vydala do druhé části maratonské etapy. Před sebou měli opět porci 709km s měřeným úsekem v délce 375km. Pro tým Big Shock! Racing to byla zatím ta nejnáročnější výzva letošního Dakaru. Navíc v tomto druhu etap byli závodníci ve včerejším bivaku odkázáni pouze sami na sebe. Se servisním týmem se opět potkají až dnes. Po dojezdu do zmíněného bivaku však na sedlčanské čekalo více práce, než původně čekali. Kromě spojovací tyče prošly nejnutnějším servisem i zadní diferenciál, nápravy a brzdy. Proto do 8. etapy vyjížděla posádka Martina Macíka mírně napnutá. A hned v úvodu se ukázalo, že při brždění kamion odskakuje do strany. A to zdaleka nebylo vše, objevily se i další trable.  I ty však dokázali chlapi zvládnout a v cíli jim patřila 8.etapová příčka z niž byli sami překvapení. V celkovém pořadí se udrželi na 5. pozici a na vedoucího mají ztrátu 01H 51′ 46“.

Co se tedy dělo po příjezdu do včerejšího maratonského bivaku v Sakaka? Posádka  se v rychlosti ubytovala ve velkém stanu na přistavených matracích a hned se vrhla do práce. Karel, jejich závodní kamion, prošel důkladnou kontrolou. „Zaměřili jsme se na spojovací tyč řízení, která v předchozí etapě dělala neplechu. Rozebírali jsme a znovu skládali jednotlivé části, abychom se přesvědčili, v jakém jsou stavu, ladili jsme i celou geometrii nastavení přední nápravy, opravovali utržený šroub na zadním diferenciálu, který způsoboval lehký únik oleje, měnili pneumatiky…,“ vyjmenovává palubní mechanik David Švanda. Už v bivaku se objevilo podezření, že v ideální kondici nejsou brzdy. Ale možnosti oprav byly v maratonské etapě omezené. Proto bylo hlavním plánem pro druhou část sundat nohu z plynu, zbytečně neriskovat a dostat Karla v pořádku do bivaku v Neomu kde už zase bude moci být v péči celého servisního zázemí.

A podezření na nesprávnou funkčnost brzd se potvrdilo hned na začátku dnešní etapy. „Hned na začátku jsme zjistili, že pravé přední kolo nám brzdí více než levé. Kdykoliv jsem zabrzdil, auto uskakovalo doprava. Takže jsme opět měli několik leteckých výletů. Jeden hodně zlý. Ale stahovali jsme, předjížděli jednu buginku za druhou a snažili být se co nejdřív v bivaku. Zdržel nás i kontrolní bod, který jsme hledali asi 15 minut. Ale to nebylo všechno. Asi 40 km před cílem jsme na duně udělali další spojovačku. Jakmile jsem šlápnul na brzdu, vytočila se kola, kousla se do písku a spojovačka byla zase ohnutá. Takže posledních 40 km jsme dojížděli s roztaženými koly,“ popisuje Martin Macík po šťastném přistání v cíli. Tady už na Karla čekala sehraná parta mechaniků, připravená na dlouhou noční práci, která si žlutý závoďák okamžitě vzala do parády. A nikdo nepochybuje o tom, že Karel zítra ráno bude zase jako nový. „Ztráta není velká, což je super po tom všem. Takže zítra zase mákneme. Karel už bude znova v topu a zase pojedeme, jak chceme a umíme,“ zakončuje vyprávění navigátor František Tomášek.

Další informace můžete získávat zde

http://www.facebook.com/bigshockracing

https://www.facebook.com/martinmacikjr

www.bigshockracing.cz

A samozřejmě nechybí ani reakce po dojezdu a video ze včerejší 7.etapy

https://www.facebook.com/martinmacikjr/videos/894558298026564