Úterý, 21 května, 2024
Dakar

Macík testuje v Polsku a řeší kam na testy do dun a přípravy na Dakar 2021

O uplynulém víkendu se posádky týmu Big Shock Racing vydali již podruhé k našim polským sousedům na rally s názvem Baja Drawsko. Tentokrát šlo vyloženě o trénink, jelikož Karel (dakarský speciál Iveco) a Franta (Liaz z dílny BSR) byly jediné dva kamiony v celém startovním poli. Karla pilotovala tradiční posádka ve složení pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda. Druhý stroj si pronajal Dan Stiblík, který se letos pozvolna rozhlíží po světě dálkových kamionových rally. K dispozici měli posádky 330 km závodních kilometrů.  V Polsku se síla dvou týmových trucků ukázala v momentě, když Dan dokázal Martinovi pomoci poté, co během zátěžové zkoušky prorazil hadici přivádějící naftu do motoru. I přes tuto drobnou kolizi byl Macík v cíli 7. a Stiblík 12. což je v konkurenci 34 posádek osobních automobilů dobrý výsledek.

Jelikož kvůli situaci z Coronavirem byla většina evropských soutěží kde tým BSR startuje zrušena jsou sedlčanští nuceni trénovat kde se dá a proto jezdí i na rally které bývají primárně určené pro osobní automobily.„Vždycky si poradíme. Kamiony, osobáky, důležité je, že máme s kým závodit. Teď nám jde hlavně o to, abychom měli možnost odjet si delší úseky v ostřejší rychlosti. Potřebujeme otestovat nové úpravy na našem Karlovi. Do Dakaru nezbývá moc času,“ říká Macík, který už má na motoru i automatické převodovce nastavenou konfiguraci, která mu zůstane i pro lednový Dakar.

Martin samozřejmě nezapomíná ani na své fanoušky a tak na svém Facebooku zprostředkoval opět živé vysílání přímo z kabiny svého Iveca ve kterém jsme mohli vidět posádku, jak nasedá do auta organizační přípravy před startem závěrečný odpočet do startu a větší část trasy pátečního prologu. „Na Dakaru bychom si něco podobného nemohli dovolit. Pravidla jsou tam hodně přísná. Nesmíme mít v kabině telefon, ani být jinak ve spojení s okolím. Evropské závody bereme hlavně jako trénink, podmínky jsou tu volnější a dovolují nám víc blbnout a potěšit tak naše milované fanoušky,“ vysvětluje navigátor František Tomášek.

Sobotní den se nesl ve znamení ostrého závodění a zároveň i zátěžové zkoušky, kterou Karel prodělal. První dvě etapy měřily každá 142 km a posádce velmi zvedly náladu, když si mohli užít trialové úseky kombinované s honičkami s osobními auty. Po první části byl Macík na 4. a Stiblík na 16. místě. Poté obě posádky čekal hodinový servis, než vyrazili do závěrečné třetí etapy. Ta měla pořádné grády a proběhla v ní zmiňovaná zátěžová zkouška, ve které se Macík rozhodl jet s Karlem takzvaně, co to dá. Touto zkouškou však Karel neprošel úplně bez šrámů. Odnesla to zadní pera, držící nápravu, která s posádkou už absolvovala poslední Dakar, a jako jeden z mála dílů nebyla ještě vyměněna a mělo na ně dojít po návratu z evropských závodů. Pera praskla a vzala s sebou i hadici s přívodem nafty do motoru. Zhruba v polovině etapy tak Macík s Tomáškem a Švandou ucítili v kabině naftu a museli jízdu přerušit. Naštěstí u Iveca zastavil druhý týmový kamion, pilotovaný Stiblíkem. Ten poskytl posádce palivo i pár potřebných součástek a stal se tak hrdinou kamionové soutěže. „My jsme si řekli, že závěr pojedeme trochu vabank. A nasadili jsme fakt kudlu. Na takovou rychlost, bychom si netroufli ani na Dakaru. A jsme rádi, že jsme si potvrdili, kde mají pera své limity. Každopádně, dnešním vítězem je Dan, který nám pomohl a současně jsme si společně projeli závěr etapy,“ vypráví Martin Macík.

Jak jsme již zmínili na začátku v cílí tak Ivecu patřilo 7. místo a týmový Liaz dojel na místě 12. Polská rally však byla příjemná soupeři milí a celý tým fungoval skvěle i přesto že mechanici měli co opravovat. Karla teď v Sedlčanech čeká kompletní čištění a rozložení do šroubků, aby mechanici mohli vše překontrolovat a následně namontovat nové díly, které už budou připravené na Dakar 2021.

Další nedílnou součástí dění v týmu jsou přípravy na Dakar 2021 které zatím probíhají podle plánu a všichni věří, že se 3. ledna postaví na start dalšího ročníku této maratónské soutěže. Díky současné situaci však musí tým řešit i některá úskalí a řešit různé scénáře, podle kterých by měl probíhat jak samotný Dakar tak následují tři měsíce příprav které do startu zbývají.

Prvním z těchto úskalí je fakt kde najít možnost otestovat Karla v písečných dunách. První variantou byla Rallye du Maroc která měla posádce pomoci sžít se s novou převodovkou v písečném prostředí, ale díky současnému stavu toto nebylo úplně jednoduché. Volba nakonec padla na El Chott – Rallye de Tunisie. Na tu měl tým vyrazit 25. října ale nakonec se dozvěděl, že i ta byla zrušena. V současné době tak nadále probíhá hledání dostupnosti nějakého podniku v písečných podmínkách. „Máme Karla dobře nastaveného pro tvrdé terény, kamení, pisty. Ale zatím jsme neměli možnost projet ho v dunách, kde se bude automat chovat zase trochu jinak. V jemnějším písku chceme pracovat i s nastavením podvozku. Věříme, že se nám do písku ještě podaří vyjet, abychom na základě testů upravili vše potřebné,“ vysvětluje palubní mechanik David Švanda.

Dalším důležitým bodem který je v současné době v řešení je samotná logistika dopravy do Saudské Arábie. „V tuto chvíli je ve hře několik možností. Pomoc se zajištěním letů nám nabídl organizátor. Ale současně řešíme i variantu, že bude vypraveno speciální letadlo, které na Dakar přepraví české účastníky. Probíhají jednání, abychom měli k dispozici varianty možných řešení a mohli vybrat tu nejpraktičtější,“ říká šéf týmu Big Shock Racing Martin Macík starší.

Přípravy neběží podle plánu však jen u BSR ale podle dostupných informací i ze strany pořadatelů kteří v současné době vytyčují trať a řeší logistiku spojenou se závodem. „Máme informaci, že první bivak bude přímo v místě technických a administrativních přejímek, na stadionu za Džiddou, stejně jako loni. Zřejmě tu budeme v uzavřeném prostoru, spolu s dalšími účastníky závodu. Bohužel, aktuální situace nám nedovolí absolvovat oblíbenou aklimatizaci posádky. Takže tradiční pánská jízda tentokrát nebude,“ povzdechl si navigátor František Tomášek.

Členové týmu berou jako samozřejmost dodržování všech bezpečnostních opatření ze strany organizátorů. „Už se těšíme. Zřejmě budou roušky, dezinfekce, oddělené sektory… Ale to není problém. Nemyslím si, že by se průběh příštího Dakaru měl nějak zásadně lišit od všech ostatních. Předpokládám, že před odjezdem všichni projdeme testy a během závodu se budeme pohybovat v uzavřené skupině. Takže žádná zásadní změna. Každý rok se v bivaku stýkáme hlavně v rámci týmu. Na další kontakty ani není prostor,“ popisuje situaci Martin Macík, který si přeje, aby byla i letos pozornost soustředěna hlavně na dění na trati. To bude podle něj pro diváky stejně zajímavé a pro závodníky stejně náročné, jako kdykoliv jindy.

Ovšem nezapomíná se ani na fanoušky, kteří si oblíbili interaktivní sérii besed projektu Posedlí Dakarem, který probíhá po návratu posádky ze závodů. Ty jsou plánovány na únor 2021, a pokud to situace dovolí je tým připraven opět vyrazit za svými fanoušky. „Uděláme vše pro to, aby se Posedlí Dakarem mohli bezpečně sejít. Máme rozpracováno několik možností, v jaké formě by akce mohly proběhnout. Počítáme i s povinnou karanténou, kterou budeme muset po příletu ze Saúdské Arábie absolvovat,“ vysvětluje Macík.

Dění v týmu pro vás budeme v následujících 3 měsících které do Dakaru zbývají sledovat a pokud budeme mít jakékoliv informaci určitě se s Vámi o ně podělíme. Posádka i mechanici se po letošním 5. místě na závod velmi těší a spolu s nimi i my a další fanoušci. Přikládáme Vám ke zhlédnutí ještě několik fotografií a video z polské rally.

Aktuality, zajímavosti, videa týmu Big Shock! Racing najdete na:

http://www.facebook.com/bigshockracing

https://www.facebook.com/martinmacikjr

www.bigshockracing.cz