Úterý, 23 července, 2024
Dakar

Přípravy ukončeny a technika odeslána do Saudské Arábie

Dakar 2021 se nezadržitelně blíží a přináší sebou i novinky. První z nich se týká posádky Karla (dakarský speciál Iveco) v nezměněném složení Martin Macík, František Tomášek a David Švanda a spočívá v zařazení posádky mezi prioritní jezdce. Toto zařazení znamená, že vybraných 8 posádek je během závodu více sledováno. V kategorii kamionů by to měly být startovní čísla 500-508 a sledování probíhá například pomocí kamer v kabině nebo přes elektronický roadbook. „Na elektronický roadbook jsem zvědavý, zatím jsem ho viděl jen na obrázku a mám pár otazníků. Papírovou verzi jsem mohl mít v ruce, elektronický bude napevno přidělaný. Chci věřit, že do něj dobře uvidím, i když zrovna poletíme vzduchem,“ říká navigátor František Tomášek. Další informace pak posádka obdržela z tiskové konference, která proběhla 25.11. Potěšující zprávou pak bylo, že Česká republika patří opět mezi země s nejsilnějším zastoupením. Na konferenci byla zároveň zveřejněna i trasa  čítající 12 etap a porci 4767 ostrých kilometrů Účastníci budou projíždět některými částmi, které jsou jim známy z loňska, ale pojede se v opačném směru. Na závěr pořadatelé plánují 3 náročné etapy a mělo by ubýt i přejezdů mezi nimi což týmy ocení. Pilot Martin Macík k novinkám říká: „Trasa vypadá dobře. My si nejvíc přejeme, aby byl další ročník náročný. Chceme, aby byl drsný technicky, fyzicky i navigačně. Užíváme si, když je Dakar takový, jaký má být. A podle posledních zpráv to vypadá nadějně.“

 

Co se týče doprovodného týmu tak ten pro letošní rok zůstává i navzdory situaci stabilní a to jak ve složení tak co se týče techniky. Letošní rok byl v Sedlčanských dílnách hlavně ve znamení vylepšování Karla, který do svého druhého ročníku vyrazí nově s automatickou převodovkou a startovním číslem 503. Přesto se tento rok nedá v nejmenším srovnat s léty minulými. „Nečekané změny tým přiměly upravit plán testování, ale paradoxně přinesly také čas navíc. Ten byl kompletně využit právě k práci na kamionu. I díky těmto okolnostem můžeme  potvrdit, že technická příprava nikdy nebyla důkladnější,“ říká David Švanda, palubní mechanik.

Ještě před odjezdem do Marseille absolvovali otec a syn Macíkovi ještě testovací jízdu a  Martin starší poznamenal: „V rychlejším závoďáku jsem ještě nejel.“ Všem, kteří šéfa týmu znají a vědí, že chválou zbytečně neplýtvá, bylo jasné, že Karel jede opravdu dobře. V týmové flotile nově přibyl ještě servisní Liaz, poslední model, který sjel z výrobní linky. Ten poveze náhradní díly pro tým Big Shock! Racing a také pro podvozek holandského vozu, vyrobený v sedlčanských dílnách, pro jezdce Maurika van den Heuvela. Do servisního MANu bylo vyrovnáno všechno nářadí, do bydlíku si každý z týmu nastěhoval zavazadlo s výbavou na 14 perných lednových dní. V pondělí týmová karavana vyjela směr Marseille, kde se nalodí na trajekt do Džiddy. V přístavu tentokrát neproběhnou klasické technické přejímky. O ty se postarají organizátoři sami a týmům pouze oznámí, co bude nutné v lednu v Džiddě dořešit.

Cesta do Marseille však měla i svá drobná úskalí. „Jel jsem s tátou v MANu a táhli jsme Karla na vleku. Během noci ve Francii sněžilo a začalo se solit, což pro závodní techniku není úplně ideální. Řešili jsme i prasklé přední sklo u Toyoty. Ale vše se hladce zvládlo,“ popisuje Martin Macík. Až na farmě nedaleko Marseille se závodní kamion postavil na vlastní kola. Tým si tu totiž u přátel pravidelně nechává vlek. A zbytek cesty už Karel dojel do francouzského přístavu po svých, kde se z jeho části stalo jedno z nejzajímavějších evropských parkovišť, jelikož se zde sešly jednotlivé týmy, aby organizátorům odevzdali své stroje pro plavbu do Džiddy kde 3.ledna odstartuje dakarská rallye s pořadovým číslem 43. Technické přejímky jsou však  letos z bezpečnostních důvodů omezeny. „Odevzdal jsem klíčky od Karla a doufám, že se za měsíc oba sejdeme ve stejně dobré kondici. Přiznávám, nerad ho svěřuji do cizích rukou,“ říká pilot Martin Macík. Před odevzdáním vozů mechanici zamkli a zapečetili všechny nástavby a ke každému autu připravili návod, jak startovat. Přičemž nové automatické řazení u závodního kamionu je pro transport výhodou. Pravděpodobnost, že se při přeparkování organizátory zničí spojka nebo převodovka je menší. Členové týmu u doprovodných aut také vypnuli velkou řadu řazení, aby s auty nebylo možné jet rychleji než 30 km/h. „Hotovo. Čekání v přístavu se protáhlo na několik hodin, ale vše máme úspěšně za sebou. Zbytek přejímek dořešíme v Saúdské Arábii. Karel je připraven na plavbu do Džiddy,“ hodnotil palubní mechanik David Švanda.

Zbytek času do odjezdu na Dakar věnuje Martin Macík přípravě dalšího ročníku talkshow s názvem Posedlí Dakarem, na které byl toto pondělí zahájen předprodej vstupenek. Konečná podoba akce se vzhledem k bezpečnostním opatřením postupně vyvíjela. „V únoru nebude možné potkat se ve velkých sálech jako během předchozího ročníku, kdy akci navštívilo přes 7 tisíc diváků. Počet míst bude omezený, ale o to příjemnější atmosféru budou komornější Posedlí Dakarem mít. A řešení máme i pro případ, že by nám PES nedovolil potkat se osobně,“ říká Martin Macík. Členové týmu Big Shock Racing se tak bezprostředně po návratu z Dakaru se svými fanoušky opět podělí o čerstvé zážitky. Diváci dostanou možnost sejít se s přímými účastníky závodu, užít si videa z kabiny i ze zákulisí a zeptat se na vše, co je zajímá.

Od 15. prosince na členy týmu Big Shock Racing čeká dobrovolná karanténa, čas budou trávit hlavně se svými nejbližšími rodinami. Pokusí se tak eliminovat pravděpodobnost, že by některého z členů výpravy mohl na jeho cestě na Dakar stopnout pozitivní test na covid. I přesto, že tým pevně věří v hladký průběh všech nezbytných kontrol, je tato okolnost jedinou neznámou, která by mohla týmovou misi narušit. Proto se všichni budou snažit o opatrnost a v záloze jsou i řešení pro případ nečekaných událostí. Dobrou zprávou také je, že čeští a slovenští dakarští závodníci do Džiddy odletí společným letadlem, které pro ně bude vypraveno.

Těšíme se, až se s Vámi budeme moci podělit o další zážitky s této úžasné rallye.

Máme pro vás i nějaká zajímavá videa

https://www.facebook.com/martinmacikjr/videos/1023493978162056

https://www.facebook.com/martinmacikjr/videos/151127056753425

Další informace můžete sledovat i zde:

http://www.facebook.com/bigshockracing

https://www.facebook.com/martinmacikjr