Úterý, 23 července, 2024
Dakar

Big Shock! Racing představuje nový kamion a vyraží rovnou na ostrý test

Už jen 3 měsíce a něco nás dělí od startu dalšího ročníku nejslavnějšího vytrvalostního závodu Dakaru 2022. A v této době přišli pánové ze Sedlčan s novinkou v podobě nového závodního speciálu který jak už bývá zvykem dostal i své jméno. Chceme Vám tedy představit Arnošta. Tento speciál má kabinu z vozu Iveco Powerstar ale do celé stavby se promítlo především 20 let konstruktérských zkušeností Martina Macíka st., který do stavby vtiskl jak omyly tak úspěchy předchozích generací závodních kamionů. Do budoucna by se měl nový kamion stát nejrychlejším, nejobratnějším a nejodolnějším vozem celého týmu. Než k tomu však dojde bude nejdříve potřeba Arnošta pořádně zničit aby byla odhalena jeho slabá místa. První příležitost k tomu bude mít ostřílená posádka ve složení pilot Martin Macík ml. navigátor František Tomášek a palubní mechanik David Švanda v Rallye du Maroc na kterou se karavana BSR vydala tento týden a která proběhne v termínu 7. -13. října.

Vsadím se, že první otázkou která vás po přečtení úvodních řádků napadla, bylo proč Arnošt. A věřte tomu nebo ne opět se nejedná o nahodilé jméno stejně jako u předchozích speciálů.

Úspěch  Sedlčanské dílny MM Technology  na letošním Dakaru vzbudil velkou pozornost, která sebou nesla nejen příchod nových mechaniků, ale začali se ozývat  i zahraniční partneři s nabídkami spolupráce a tak se vývoj závodních kamionů mohl posunout zase o kus dál. Přípravy a vývoj nového speciálu trval  dva roky, aby dne 30. záři 2021 nové Iveco Powerstar poprvé vyjelo z garáže a týmoví mechanici mají pocit dobře odvedené práce. Nové jméno se velmi rychle ujalo a nikdo z týmu Big Shock! Racing už novému kamionu neřekne jinak než Arnošt. Nyní se však dostaneme k tomu podstatnému a tím je samotný vznik jména.  „Desátého ledna, během Dakaru 2020, jsem dostal zprávu od fanynky Evy. Psala mi, že její tchýně má 3 syny a všichni sledují Dakar. Nejstarší se jmenuje František, prostřední Karel a nejmladší, její manžel, je Arnošt. A zajímala se, jestli už máme jméno pro náš další kamion, a zda bychom třeba neuvažovali o Arnoštovi,“ popisuje pilot Martin Macík a pokračuje: „Následně se ukázalo, že tátův úplně první fichtl, se taky jmenoval Arnošt. A o jménu pro nový kamion bylo rozhodnuto.“ 

Hlavními parametry při stavbě nového kamionu byly změny týkající se rozložení váhy a zajištění aby vůz korespondoval s bezpečnostními a homologačními protokoly FIA které vstoupí v platnost Dakarem 2022. Základ nového kamionu je stejný jako u jeho úspěšného předchůdce Karla, v němž Martin Macík se svou posádkou na Dakaru 2021 vybojoval 4. celkovou pozici a vyhrál 3 etapy. Všechny osvědčené části auta zůstávají, automatická převodovka, kabina, kola, nápravy i motor. Nově jsme ale pracovali s rozložením váhy. Uložení náhradních dílů, které s sebou vezeme, je jinde než doposud. Nemáme už 4 oddělené nádrže, ale jednu hlavní. Co se týče zmiňovaných předpisů bylo potřeba nově řešit  hasicí systém v kabině, úprava volantu, ventily na nádržích, uložení náhradních kol a další detaily,“ popisuje Martin Macík starší hlavní rozdíly oproti předchozím verzím speciálu.

Teď nahlédneme trochu pod pokličku toho, jak takový závodní kamion vlastně vzniká.

Důležitou věcí při takové stavbě je nezaspat technický vývoj, který je pro úspěch na Dakaru nezbytný. Konstrukce nových vozů v rámci MM Technology je proto důležitou součástí plánů pro nadcházející sezóny. „Už v tuto chvíli mám v hlavě rozmyšleno, jak by měl vypadat model auta, který přijde po Arnoštovi,“ říká Martin Macík starší. Poznatky z absolvovaných závodů se průběžně promítají do nových staveb. Když padne rozhodnutí sestrojit nový kamion, nejdříve je třeba vytvořit 3D model vozu a všech jeho součástí v počítači. Tak vznikne zadání pro jednotlivé díly, které jsou na základě testů a získaných zkušeností, průběžně zdokonalovány. „Kompletně celý kamion vyrábíme doma. Ze sériových částí vychází jen kabina, nápravy, převodovka a motor, kvůli homologacím, ale i ty dále upravujeme a vyvíjíme. Zhruba 90 % dílů si sami vyrábíme, bavíme se o více než 2000 součástech, přibližně 16 firem s námi na výrobě jednotlivých dílů kooperuje. Minimálně 12 lidí 7 měsíců od rána do večera tráví čas nad jednotlivými komponenty a pak je skládá dohromady. Bočnice, brzdy, pera, to vše si děláme sami – ručně. David Švanda připravuje kompletně elektriku, já dělám celou vzduchařinu,“ popisuje Martin Macík starší. Nový vůz se nejprve rozjede po silnici, následně ho posádka prověřuje v terénu. Nakonec přijdou na řadu závody. Arnošta proto od 7. do 13. října čeká zátěžový test na Rallye du Maroc. Zmiňovaná trojce Macík, Tomášek a Švanda tu poprvé prověří nový kamion v ostrém tempu. „Je to úplně nové auto, potřebujeme ho kompletně otestovat. Rallye du Maroc bereme jako trénink na Dakar. Ale počítáme, že se může stát cokoliv. Arnošt v Maroku projde největší možnou zátěžovou zkouškou. Těšíme se na další závod, ale současně potřebujeme odhalit Arnoštovy případné slabiny, to je hlavní důvod letošní účasti,“ říká pilot Martin Macík.

Tým Big Shock! Racing dlouhodobě usiluje o to, aby se na start některého z příštích Dakarů postavily dva žlutočerné kamiony a mohly se během závodu vzájemně podporovat. Poté, co Arnoštův motor poprvé zaburácel před sedlčanskou dílnou, nabírá plán stále reálnější podobu.

Rallye du Maroc však má ještě jeden úkol kromě otestování nového stroje. Podle výsledku v ní dojde po jejím dokončení k rozhodnutí který ze dvou speciálů Karel nebo Arnošt se postaví na start Dakaru 2022. Podle slov Martina Macíka není špatné, když si může závodník vybrat ze dvou strojů. „V tuto chvíli je vše otevřené. Uvidím, jak se mi s Arnoštem pojede v Maroku. V Sedlčanech máme Karla připraveného v nejlepší možné kondici. Je vyzkoušený, spolehlivý, rychlý. Rozhodnu se, až po skončení Rallye du Maroc. Každopádně, není to vůbec špatné, když máte možnost vybírat si před Dakarem ze dvou perfektních kamionů,“ 

Arnošt však není jediným kamionem, který ze Sedlčan vyrazil na testy do Maroka. Spolu sním, vyjel ještě jeden kamion s pracovním jménem Vincenzo, který byl postaven pro italskou společnost Italtrans, kterou úspěch Karla na letošním Dakaru oslovil natolik že si nechala postavit identický speciál jakým je Karel. „Zajímavé je, že člověk, který za týmem stojí, se mnou v roce 2004, ještě v Africe, závodil v Dakaru. Přijeli za námi a plácli jsme si. Speciál, který má u nás v dílně krycí jméno Vincenzo, si teď bude jeho italská posádka testovat,“ dodává Martin Macík starší, podle jehož vývoje vůz vznikl. Italský tým plánuje v novém kamionu ze Sedlčan zdolat Rallye Dakar 2022. A čeští mechanici z MM Technology by italským partnerům měli zajišťovat kompletní technický servis a vývoj vozu.

Karavana servisních vozů týmu Big Shock! Racing, vezoucí Arnošta na podvalu, se pod vedením dakarského veterána Ládi Fajtla vydala směr Maroko už koncem minulého týdne. Zbytek výpravy se letecky přepravil do Marakeše odkud se ve vypůjčených vozech přepravili do Zagory, která je místem konání Rallye du Maroc. Celý tým se těší nejen na test nového kamionu v dunách Sahary, ale také na novinky organizátorů, které se za 3 měsíce objeví také na Rallye Dakar. „Navigace opět prošla změnou. Přibylo čudlíků. Marocká rally mi pokaždé pomáhá trochu se s novými věcmi sžít,“ říká navigátor František Tomášek, který jako člen prioritní posádky měl už během letošního Dakaru možnost vyzkoušet záludnosti elektronického roadbooku.

Rallye du Maroc začala dnes dopoledními technickými přejímkami a zítra čeká na závodníky úvodní prolog, který bude pokračovat 5 napínavými písečnými etapami do středy 13. října. O vývoji budeme průběžně informovat na našich sociálních sítích, kde najdete i další aktuality, zajímavosti nebo videa týmu Big Shock! Racing:

 

http://www.facebook.com/bigshockracing

https://www.facebook.com/martinmacikjr

www.instagram.com/bigshockracing

https://www.instagram.com/martinmacikjr/

 

A na závěr vám ještě přidáme specifikační údaje Arnošta:

Označení: IVECO POWERSTAR

Motor: IVECO Cursor 13

Objem: 12 998 cm3

Výkon: 745+ kW (1000+ k)

Toč. moment: 5000+ Nm

Max. rychlost: 140 km/h (el. omezeno)

Převodovka: Automatická zn. Allison

Nápravy: Rába

Tlumiče: FRT

Objem nádrže: 900 l

Váha: 8 500 kg

Rozměry: 7000 mm x 2550 mm x 3300 mm