Úterý, 8 října, 2024
Dakar

Karel dostal automat a teď čekají tým testy a ladění

Po dlouhé odmlce způsobené koronavirovou krizí tady máme konečně nějaký nový článek. Zařazený však bude do kategorie otevřené v letošním roce a to na tým Big Shock Racing, který horečně pokračuje v přípravách na Dakar 2021.

Tou největší a nejzásadnější a nejvíce očekávanou událostí byla výměna manuální převodovky za automatickou, kterou Karel (dakarský speciál Iveco) podstoupil v uplynulých měsících. Celé snažení mechaniků se stalo realitou  15.7.2020 kdy Karel poprvé opustil dílnu s novým dílem. Odtud putoval rovnou do tréninkových prostor v Sedlčanské kotlině, kde se mimo jiné pořádají i akce s fanoušky, kteří mají možnost vyzkoušet si jaké to je v Dakarském kamionu. Na začátku letošní sezony je bavil Franta (legendární Liaz), který posádku dovezl v roce 2018 do cíle slavné rally na 5. místě.  „Teď projde kompletní renovací liazka, aby mohla být k dispozici dalším zájemcům o start v Dakaru,“ vysvětlil šéf týmu Big Shock! Racing Martin Macík starší.

Martina Macíka jr. jsme se zeptali jaké jsou první dojmy po svezení ve vylepšeném Ivecu. „Vyjeli jsme poprvé z dílny, takže vše je zatím hodně čerstvé. Budu se s Karlem znovu učit jezdit. Musím upravit styl jízdy. A mám trochu strach, abych se nenudil. Pravá ruka nemá co dělat,“ říká Martin po prvním svezení. Palubní mechanik David Švanda dodává: „Mám radost, že Karel jede. Ale čeká nás ještě dost práce. Kromě automatu budeme ladit i řízení, pérování a také hmotnost kamionu, abychom splňovali soutěžní limity.“  

Výměnou samotné převodovky však práce zdaleka nekončí. Teď bude potřeba nový díl sladit se zbytkem kamionu hlavně s motorem. Tým tak do Dakaru 2021 plánuje zvládnout najezdit kolem 13 000 km.

Samozřejmostí každého takového zásahu jsou následné výhody a nevýhody, které za takovým rozhodnutím stojí. Martin Macík si mimo jiné od této přestavby slibuje možnost dále zrychlovat. : „Musím teď co nejvíce trénovat a zjišťovat, jak automat funguje. Zatím jsme ujeli prvních pár kilometrů, ale rozjezdy a výjezdy ze zatáček budou určitě rychlejší než s manuálem. Předpokládám, že i v dunách bychom měli zrychlit.“ Ale Martin od novinky očekává i další pozitiva, která s rychlostí nesouvisí. „Já jsem notorický řadič. S manuální převodovkou, jsem ruku téměř nesundal z páky. To se odráželo i na mém těle, z každého Dakaru jsem si přivezl záda zablokovaná od nepřetržitého řazení. Teď budu mít pravou ruku volnou. Páteř si odpočine, bude klid na řízení, a navíc mě navigátor František už nebude muset za jízdy krmit,“ popisuje další výhody automatu Macík.

Jak už jsme ale zmínili, jsou zde i některá úskalí, která bude muset tým ještě vyřešit. „Převodovka nedokáže sama podřazovat. A já tak podřazení nedokážu ovlivnit. To znamená, že když dojíždím do zatáčky a zabrzdím, automat mi sám nepodřadí, pokud není znova v zápřahu,“ vysvětluje Martin Macík. Další výzvu představuje pro týmové mechaniky systém komunikace mezi převodovkou a motorem. Výrobce dílu zajišťuje software, který převodovku dokonale sladí s vozem. Některé ze závodních týmů ale s nastavením ještě dále pracují. Proto bude potřeba co nejvíce testovacích kilometrů,  aby se nasbíraná data a zkušenosti mohli dále analyzovat a použít k optimalizaci výkonu závodního stroje. Kromě offroadových tréninků na domácím okruhu tráví posádka v současné době mnoho času i v posilovně, kde je příprava zaměřena zejména na sílu, vytrvalost a posílení namáhaných svalů zad a krku. Nejvíce se však všichni těší na ostré starty, které jsou nejcennějším tréninkem a první možnost budou mít již za nedlouho a to hned po prázdninách, a to 4. září, kdy by se posádka a mechanici měli postavit na start Baja Poland.

Aktuality, zajímavosti, videa týmu Big Shock! Racing najdete na:

http://www.facebook.com/bigshockracing

https://www.facebook.com/martinmacikjr

www.bigshockracing.cz

V přiloženém videu můžete vidět záběry s prvního testu.