Úterý, 21 května, 2024
NezařazenéRok 2021

Rozhovor s Honzou Fojtíkem

Začátek letošního roku se již podruhé nesel pro auto-truck.cz ve znamení rallye Dakar. Ale aby to nebylo jen o jednom tématu hledal jsem opět i něco dalšího co bych vám čtenářům nabídl ke čtení. Loňská sezona byla díky situaci s covidem 19 velmi chudá ale i v tom málu akcí na kterých jsme byli se objevili zajímavosti. Tentokrát jsem požádal o rozhovor Honzu Fojtíka, kterého jsem viděl závodit v závodech v driftu. Komunita lidí v této oblasti se začíná rychle rozrůstat a tak není od věci vyzpovídat někoho, kdo se v ní aktivně pohybuje.

Zdravím Honzo mohl by ses na začátek čtenářům trochu představit.

Ahoj! Jmenuju se Honza Fojtík, je mi 29let a pocházím z malého města Hlučín, které najdete mezi Ostravou a Opavou. Mou obrovskou vášní jsou rychlá auta. Už jich na place a v garáži pár mám, ale v roce 2019 jsem si koupil první opravdový driftovací závoďák, původně však jen jako příležitostné hobby, ale drift (jízda řízeným smykem) mě uchvátil natolik, že se mu nyní už věnuji naplno.

Kdy a jak vznikla myšlenka, že by ses pustil do závodů v driftech?

Od mala jsem chtěl závodit. Mou největší vášní bylo a je rallye, ale byl jsem veden celý život k fotbalu a až nyní, kdy mám vlastní finanční zázemí, se tahle myšlenka mohla zrodit. Rallye je finančně náročné a člověk na to potřebuje talent a sedět už od mala v motokáře, pokud by to chtěl dělat na úrovni. Kdežto drift se dá podle mne začít v každém věku a s jakoukoli finanční stránkou. Navíc je u nás na vzestupu a začíná být velmi populární a řekl bych i uznávaný. Mám nyní tři „závodní auta“, to nejlevnější stálo řádově 30 tisíc, na tom nejdražším se zatím pracuje, ale zajisté ta částka přesáhne 1 milion. To jen tak na okraj pro čtenáře a hlavně ty, kteří by to chtěli zkusit, ale mají strach začít. Já sám k tomu přišel vlastně jako slepý k houslím, prostě jsem si to zkusil a podlehl, asi jako všichni, které nyní v drift komunitě znám. Je to vášeň, adrenalin a zábava v jednom.

Tvoje první driftové auto byla vlastní stavba nebo šlo o již postavený vůz a jaký to byl?

Koupil jsem „hotovou káru“. Osobně jsem nikdy neměl větší vztah ke značce BMW, a když už, tak se mi líbil oldschool. Pořídíl jsem tedy BMW E30  ve verzi pick-up. Bylo to na podzim roku 2019, asi dva týdny jsem se s tím chodil klouzat na různé plochy a začal zjišťovat, že mi to vlastně vůbec nejde. Pak se zhoršilo počasí, zima byla dlouhá a na E30 nezůstal jediný šroubek na svém místě. Motor, podvozek, prvky výbavy, chlazení, i karoserie prodělali velké změny. V ten moment se také začala rodit myšlenka účastnit se závodů. Sezóna 2020 byla bohužel poznamenaná pandemií, ale dalo se to využít k tomu, že jsem E30 vylepšoval a ladil k obrazu svému. Teď už jsme sehraná dvojka 😀 😀 :-D.  Nyní mě čeká ta stejná práce na novém stroji BMW E92, kde se o nějaké souhře zatím mluvit nedá takže se budu zase učit.

Jakých závodů se s takovým autem můžeš účastnit?

Jak jsem již uvedl, driftu jsem podlehl, takže se zatím snažím účastnit všeho, co se dá. Největší loňskou překážkou byl samozřejmě covid, ale i tak jsem toho zvládl poměrně dost. Auto je postaveno podle regulí Czech Drift Series ve spolupráci s pravidly FIA, hodně se dbá na bezpečnost posádky, což je super. Díky tomu, že auto má průkaz sportovního vozu a já závodní licenci, mohu se účastnit téměř všeho, čeho chci. V sezóně 2020 jsem odjel s E30kou téměř všechny závody v CDS kategorie STREET+  včetně Gymhkany, kterou moc jezdců nejezdí. Dále jsem se účastnil poháru CZ vs SK na Pezinské Babě na Slovensku, kde těchto závodů bylo myslím 4 nebo 5. Samozřejmě nesmím zapomenout na kluky z FurtBokem, kteří pořádají také super akce pro driftery, kde se taky vždy moc rád ukážu. Na to, že to byl můj první rok tak jsem spokojen jak s výsledky, tak s autem, které jsme posunuli zase o level výše. Dalo mi to hodně zkušeností a těším se na letošní rok, především bych chtěl zkusit závody v Polsku, kde je drift velmi oblibený.

Jsou nějaká konkrétní specifika, která musí vozy splňovat?

Určitě ano. Záleží na pořadateli akce a kategorii, ve které chceš startovat, podle toho se to odvíjí. Když to převedu na sebe, já bych chtěl jet letos kategorii PRO2 (bývalé semi-pro), kde je samozřejmě nutný bezpečnostní rám, 6 bodové pásy, hasicí systém, jsou zakázány jisté úpravy karoserie apod.… je toho prostě spousta abys mohl v těchto vyšších kategoriích startovat. Co je asi nejzajímavější informace pro čtenáře tak to, že nás na danou kategorii limitují šířkou pneumatik, která se dost přísně kontroluje. V mé kategorii mohu mít pneumatiky o maximální šířce 235, používám tedy 235/40/18. Je to hlavně proto, aby se vyrovnaly výkonnostní rozdíly mezi auty. Je tedy jedno, zda si přivezeš na podvalu 400 nebo 1000 koní, když je pneumatiky nepřenesou na vozovku a nemáš dostatek gripu, koně ti až tak nepomůžou.  A v tom je to právě zajímavé.

Jak bys zhodnotil své loňské působení na drift scéně a co plánuješ na příští rok?

Myslím, že jsem to už tady nastínil. Jsem rád, že i přes situaci, která v naší zemi právě panuje, proběhlo několik závodu, kterých jsem byl součástí. Auto jsme vychytali, já odboural nervozitu a nabral zkušenosti. A co chystám? Samozřejmě dostavět nový auto a naučit se ho ovládat. Zatím bylo jen pár možností se s E92kou svést. Nyní už je rozebraná, chystá se do lakovny a pak na ní bude ještě pár měsíců práce. Je to nesrovnatelné auto s E30. Ta technika se strašně posouvá dopředu, a pokud chceš být konkurence schopný a vyhrávat, musíš jít s dobou.

Jak z tvého pohledu vidíš u nás vývoj komunity kolem driftování a kam si myslíš, že se bude posouvat?

Určitě velmi pozitivně. Drift je u nás čím dál tím víc populární. Vidím to hlavně na sociálních sítích. Sledovanost a reakce fanoušku jsou skvělé, také na závody chodí dost lidi (když to vláda povolí :-D) a zároveň přibývá dost nových jezdců, což je super. Aktuálně co vím, se také jedná o nových plochách pro pořádání závodů v ČR. Možná to někdy u nás bude alespoň jako v Polsku.

Mají případní zájemci i nějaké možnosti jak si driftování vyzkoušet nebo se alespoň jako spolujezdci svézt v driftovém speciálu?

Ano mají. Téměř na každých závodech je povoleno tzv. „drift taxi“, kdy si fanoušek vyhlídne jezdce nebo stroj v kterém se chce svést, v depu zjistí, zda daný jezdec drift taxi nabízí a poté se jako spolujezdec dostane v tréninku na závodní trať. Samozřejmě v oblacích dýmu a dveřmi napřed! Pro představu čtenářů, cena takové jízdy se pohybuje od 300 – 2000 Kč.  Já osobně jsem vozil s E30 za 500 Kč.  Také mám v nabídce vouchery pro drift taxi nebo školu driftu. Je to skvělý adrenalinový zážitek. Případní zájemci mě mohou kontaktovat nejlépe na mém instagramu – honza.fojtik, kde také naleznete nějaký merch mého F-POWER drift teamu, videa a další informace o mě a závodění. Veškerý výtěžek z merche, voucheru a drift taxi putuje na organizaci OZ FRBUL, která pomáhá Francouzským buldočkům v nouzi.

Na instagramu také rád zodpovím čtenářům případné další otázky nebo pomohu s rady do začátku.  Zároveň bych využil této příležitosti rozhovoru a nabídl volné místo pomocné ruky v mém týmu.  Také jsem otevřený spolupráci s novými sponzory.

Děkuji za rozhovor.

Já děkuji za rozhovor Honzovi a budu společně s ní doufat že letošní sezóna bude lepší a přístupnější a že se budete mít možnost s námi někde setkat. Přidáváme pár fotek vymazlené E30ky a určitě pro vás bbudeme sledovat i vývoj nového projektu a o novinkách vás budeme informovat.